Personvernerklæring

Personvernerklæring

1. Innledning

Allways Leiebiler er opptatt av at du skal ha tillit til oss og hvordan vi behandler dine personopplysninger. I denne personvernerklæringen forklarer vi derfor hvorfor vi samler inn informasjon om deg, hvordan vi bruker denne informasjonen og hvordan vi tar hensyn til ditt personvern.

Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en identifiserbar enkeltperson. Dette kan for eksempel være navn, kontaktinformasjon og leiehistorikk.

Bruk av personopplysninger må følge personopplysningsloven. Vi, som behandlingsansvarlig, vil sørge for at vi bruker personopplysninger om deg i samsvar med lovens regler.

2. Hvilke personopplysninger har vi om deg

Avhengig av hvilken informasjon du gir oss, hvordan du bruker våre tjenester, og hvilke tillatelser du gir oss, har vi disse opplysningene om deg:

  • Opplysninger om deg:Informasjon du oppgir når du oppretter en leieavtale eller bestiller leiebil, som navn, adresse, telefonnummer, førerkortnr, og e-postadresse.
  • Kjøpsinformasjon:Informasjon vi får når du leier bil fra oss, som hva du har kjøpt, betalingsmetode (f.eks. Visa), og førerkortnr. Hos oss vil du få oversikt over dine tidligere leieavtaler ved forespørsel.
  • Kommunikasjon: Informasjon du gir oss når du har kontakt med vår kundebehandler, som eposter sendt mellom oss.
  • Opplysninger om bruk på nettsidene: Informasjon vi får når du bruker vår nettside, som hva slags enhet du har (f.eks. mobil eller PC), IP-adresse, hvilke sider du besøker og hvilke funksjoner du bruker der.

3. Hva bruker vi personopplysningene til

Vi bruker personopplysningene dine til følgende formål:

  1. Gjennomføre leiebilbestillinger: Vi bruker opplysninger for å gjennomføre ditt kjøp av leieforhol, bl.a. for å sende deg bekreftelse, motta betaling og lagre kjøpshistorikk.
  2. Opprette kundekonto: Vi bruker opplysninger når du oppretter kundekonto, for å lagre din kontaktinformasjon og betalingsinformasjon, og for at du kan se din kjøpshistorikk.
  3. Kundeservice: Vi lagrer opplysninger som du gir og mottar dersom du har kontakt med oss for å yte service og administrere ditt kundeforhold.
  4. Statistikk:Vi utarbeider statistikk og kartlegger markedstrender for å forbedre og videreutvikle våre produkter og tjenester. Så langt det er mulig gjør vi dette med anonyme opplysninger, uten at vi vet at informasjonen er knyttet spesifikt til deg.

Det rettslige grunnlaget for formål 1 og 4 er vår berettigede interesse i å kunne tilby, videreutvikle og markedsføre våre tjenester.

Det rettslige grunnlaget for formål 23 og 4 er for å oppfylle vår kontrakt med deg.

4. Hvem deler vi personopplysninger med

Vi deler personopplysninger med selskaper som leverer tekniske og administrative tjenester til oss, slik som IT-leverandører. Vi har avtaler med disse for å sikre ditt personvern.

Vi kan utlevere opplysninger i enkelttilfeller, eksempelvis til offentlige myndigheter, ved mistanke om lovbrudd.

Vi kan for øvrig dele anonymiserte opplysninger med samarbeidspartnere for bl.a. markedsanalyser og tjenesteutvikling.

5. Hvor lenge lagrer vi personopplysninger

Vi lagrer opplysninger om deg, kun så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet de ble innhentet for, eller dersom vi er pålagt å lagre opplysningene. Opplysningene vil slettes eller anonymiseres når de ikke lengre er nødvendige for å oppnå formålet. Under er en oversikt over hvor lenge vi lagrer dine opplysninger:

  • Opplysninger om deg: Hvis du har brukerkonto hos oss, sletter vi opplysningene hvis du har vært inaktiv i over 13 år. Dette tilsvarer den perioden du på nærmere angitte vilkår kan rette krav mot oss under avtalen din, såkalt forledesfrist.
  • Kjøpsinformasjon: Hvis du har brukerkonto hos oss, lagrer vi kjøpshistorikken din (oversikt over hvilke leieforhold du har hatt, bestillinger, og avbestillinger) i din brukerprofil. Vi lagrer transaksjoner og betalingsinformasjon i 5 år i henhold til bokføringsloven.
  • Opplysninger om bruk på nettsidene: Vi lagrer informasjon om din bruk av våre nettsider i opptil 6 måneder.
  • Kommunikasjon:Vi lagrer kommunikasjon med våre kunder i tre år, med mindre vi trenger å lagre det lenger, f.eks. i forbindelse med klager eller krav.

6. Dine rettigheter

Du kan ha rett til å be oss å:

  • Gi deg ytterligere informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger.
  • Gi deg en kopi av personopplysninger om deg.
  • Oppdatere dine personopplysninger.
  • Slette opplysninger som vi ikke lengre har grunnlag til å oppbevare.
  • Begrense eller stoppe behandlingen av dine opplysninger
  • Gi deg opplysninger du har gitt til oss i en strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format eller, der det er teknisk mulig, be oss om å overføre disse til en annen virksomhet.
  • Trekke tilbake eventuelle samtykker du har gitt oss.

Vær klar over at det finnes begrensninger i disse rettighetene. Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil ha mer informasjon om dette.

Hvis du mener at vi behandler personopplysninger i strid med personopplysningsloven, har du rett til å klage til Datatilsynet. Før du eventuelt gjør dette, vil vi gjerne at du kontakter oss slik at vi kan besvare dine spørsmål eller oppklare eventuelle misforståelser.

7. Cookies

Allways.no benytter informasjonskapsler (cookies) som de fleste større nettsteder i henhold til norsk lovgivning. En cookie er en liten datafil som lagres i din nettlesers intern minne, som skal gi deg en bedre og mer relevant brukeropplevelse ved besøk på en nettside. Vi bruker cookies til statistikk og for å kunne gi deg relevant innhold når du besøker våre nettsider.

I informasjonskapslene lagres informasjon om hvilken nettleser du bruker, din nettleverandør, hvilke sider du har besøkt og hvor lenge du har besøkt dem. Vi kan ikke identifisere deg som person, med mindre du fyller inn skjemaer på nettsiden med kontaktinformasjon.

Om du ønsker å unngå bruk av cookies kan du stille inn din nettleser til å ikke akseptere cookies automatisk. Se webleserens hjelpesider for innstillinger.

8. Endringer i personvernerklæringen

Vi vil kunne oppdatere personvernerklæringen fra tid til annen. Du vil alltid finne siste versjon av vår personvernerklæring på nettsiden.

9. Kontaktinformasjon

Daglig leder
Navn: Einar Halvorsen
Telefon: 924 15 000
Epost: einar.halvorsen@online.no
Adresse: Kjøpmannsgata 73, 7010 Trondheim